Norvegia-reklame. Læreren.
Video introduksjon:
Norvegia-reklamen (Læreren) er egentlig en «videosnutt» som bygger seg opp på en hel serie av andre Norvegia reklamer, der Norvegia osten er i sentrum. Reklamefilmen understreker at noen forhold varer livet. Og i dette tilfelle, er det forholdet mellom menneske og osten. Reklamefilmen tar for en rekke hendelser og dialoger mellom lærer og forskjellige elever, som har forskjellige problemer.
Osten er alltid i sentrum og bruk av virkemidler som lyd og gjentagelse i fargebruken får vi et sterkere bilde av et typisk skolemiljø. Det er normalperspektiv og hver person spiller ulike roller. Virkemidler som fargen på klærne til eleven og hva slags type klær de har på seg bidrar også med til å fremheve karakteren.
I bilde 3 og 5 kommer dette veldig godt frem. I bilde 3 ser vi en jente med pannelugg, det er umulig å se øynene hennes, ingen øyekontakt, generelt iført svarte klær, hun fremstår som er ganske mørk og litt «lukket» person. Hun avslutter samtalen med og vise «fingeren» til læreren. I bilde 5 ser vi en typisk «pappagutt» med mye penger, han er velkledd, bruker dyre solbriller, en ganske «laidback» holdning og lever livet, hvis du kan kalle det det.
Bilde 1:
Læreren. Det virker som om hun har et godt forhold til alle. Hun har alltid en skive eller to med gulost og paprika på under samtalene. Fargen grønn kommer igjen både i tavlen og i koppen på pulten. Grønnfargen er litt sterke på koppen enn på tavlen, noe som gjør at koppen kommer i fokus og skivene med gulost blir lettet å få øye på.
Bilde 2:
Skolens "bølle". Han har på seg en svart hettegenser og er bustete på håret. Han har blåmerker i ansiktet
og sår på leppa, noe som tyder på at han har vært ute i sloss kamp. Forholdet mellom lærer og elev kunne vært bedre. Og igjen fargen på genseren hans, svart, kommer også igjen i bena på pultene.
Bilde 3:
Bestevennene. Begge snakker veldig fort og høylytt i munnen på hverandre. Selv om begge har samme t-trøye, noe som er et symbol på at de er ganske like, er de samtidig veldig forskjellig. Mens jenta til venstre har lyst hår og blå jakke sitter jenta ved siden av med svart hår og rød jakke. Igjen, fargebruken er ikke tilfeldig. Begge fargene er det motsatte av den andre. Lyst og mørkt. Rød og blått. Forskjellig og splittet fargebruk skaper igjen mye fokus på jentene.
Bilde 4:
Den sure. Her ser vi en jente med lang og mørk pannelugg, det er umulig å se øynene hennes. Her er det ingen øyekontakt og hun er generelt iført svarte klær. Hun fremstår som er ganske mørk og litt «innelukket» person. Virker som en person som ikke har det så godt og har det litt vanskelig med å snakke ut om ting. Hun avslutter samtalen med og vise «fingeren» til læreren.
Bilde 5:
I bilde fem fremstår personen som veldig stille. Han er veldig ensfarget. Brunt hår, brune øyne og en brun kjedelig genser. Det ser ut som han har det litt tøft og er kanskje lei seg. Blikket ofte festet rundt om i klasserommet og han ser fort ned igjen når han møter blikket til læreren.

Modellen. I bilde 6 ser vi en ganske mager jente, ganske utsmykket med rosa klær. Hun er fast bestemt på og bli modell og trenger "skjønnhetssøvnen" sin. Dette bruker hun som unnskyldning når hun forklarer at hun skal sove lenge og kommer til å komme for seint.
Bilde 7:
"Lite teit og si". Igjen har vi en person som er mer av den lukkede og kjedelige sorten.
Holder mye av tankene sine for seg selv. Og når læreren begynner å snakke om puberteten ser han ned og sier: "puberteten, det er vel lite teit og si".
Bilde 7:
"Lite teit og si". Igjen har vi en person som er mer av den lukkede og kjedelige sorten.
Holder mye av tankene sine for seg selv. Og når læreren begynner å snakke om puberteten ser han ned og sier: "puberteten, det er vel lite teit og si".
Avslutningsvis, avsluttes reklamen med at en tidligere, litt
eldre elev takker for de fine årene og ønsker læreren en god sommer. Fokuset
blir flyttet tilbake på læreren og hun tar en siste bit av Norvegia gulosten, som har vært hovedfokuset hele veien.
Avsender er ost produsenten Norvegia og alderen på mottakergruppen
er ganske spredt. Veldig skole gjenkjennelige bilder. Barn fra barneskolen til
ungdommer på universitet er med. Læreren representer den «eldre garde» og jeg
kan si det.
Alt i alt, veldig fengende reklame. Den har mye humor.
Fargene er brukt på riktig måte og får seerens oppmerksomhet fra første stund.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar